31 januari 2011

♥ Dag 1 - Presentera mig själv.

Jag heter då Caroline Jakobsson och är 28 år gammal. Jag föddes en höstdag i september 1982 på Falu BB, hade tydligen ganska bråttom ;-)
Tillbringade mina första 13 år i Bäck, strax utanför Borlänge, tillsammans med mamma, pappa, två småsystrar (Emma 25 & Mikkan 22) och en storebror (Dan 30). Lagom till högstadiestarten flyttade jag och resten av familjen till Björbo, ca 5 mil utanför Borlänge, där jag fick börja om igen. Lära känna nya vänner och försöka passa in, men det var inte det lättaste. Var lite av en pojkflicka, brydde mig inte så mycket om kläder, smink och sånt. Kände mig rätt utanför och passade inte riktigt in i "gängen", men umgicks med en hel del härliga personer. Köpte mig en begagnad skinnrock i Sthlm när jag gick i 8:an eller 9:an och den följde med mig var jag än gick. Spelade ingen roll om det var -30 eller +25 och strålande sol. Började intressera mig mer och mer för musik och kunde sitta i timmar och bara lyssna på favoriterna. Jobbade på Konsum lite då och då.
Spelade även lite fotboll, som jag börjat med när jag var liten. Slutade spela någon gång under 1:a året på gymnasiet tror jag bestämt.
Flyttade ner till Borlänge igen och gick gymnasiet, eller jag var då inskriven där i alla fall. Delade lägenhet med en tjejkompis från Björbo, tror vi bodde där hela första året. Hade en del vilda fester, kommer speciellt ihåg en. Halva gymnasiet hade fått nys om festen och en del Mora folk :-) Men den slutade ganska fort när vår galna italienska granne, som bodde under oss, kom upp i bara kalsonger och skrek åt oss att det fick vara nog. *haha* Good old times. :-) Flyttade "hem" igen över sommaren och jobbade, flyttade tillbaka till Borlänge till en liten 1:a m kokvrå där jag vantrivdes fruktansvärt. Efter ett halvår hyrde jag och en annan tjejkompis en 2:a. Flyttade sen runt en hel del. Tur jag hade min älskade Fiz och Nea med deras underbara mammor. Fick två extrafamijer.
Mamma, pappa och mina småsystrar flyttade upp till Västerbotten runt den här tiden. Jag började bry mig mindre och mindre om skolan, bodde själv igen, vantrivdes, mådde dåligt och flängde runt här och där. Jobbade på krogen, drack kaffe, drack öl och whiskey, umgicks med vännerna och provade på att leva på runt 800:-/mån. Det gick...knappt...men åt man i skolan, hade underbart snälla vänner och hade ett havregrynspaket och salt hemma så gick det ett tag.
Under den här tiden hann jag samla på mig några underbara vänner och tappa flera stycken, piercade ögonbrynet och naveln, färgade håret blått, sov hela dagarna...
Gick väl inte ut med sådär överdrivet bra betyg, men jag överlevde i alla fall.
Mina föräldrar hade, som sagt,flyttat upp till Norsjö i Västerbotten någon gång när jag gick gymnasiet, tror det var runt år 2000. När jag tog studenten var jag pank och utan jobb och hade egentligen inget val, kändes det som då, att flytta upp till dom och sommarjobba lite. Tillbringade min första sommar här uppe i Malå och bodde hos en jättehärlig, äldre tant som hette Gun (RIP). Vi kom jättebra överens och hon skämde bort mig så mycket hon kunde. Träffade även en hel del trevligt folk som jag än idag har kontakt med. Tyvärr gick Gun bort strax efter jag flyttade därifrån :-(
Efter sommarjobbet började jag på Konsum i Norsjö, där jag efter en månad, blev ihop med Anders. :-p
Han lyckades hålla kvar mig där i 4 år (!!!) tills jag fick nog av allt och tog mitt pick och pack och flyttade ner till Borlänge igen. Där hann jag bo i 4 månader innan flytten till Skellefteå var ett faktum. Anders hade då gjort mig på smällen efter ett besök nere i Dalarna. Eftersom vi hade försökt skaffa barn en längre tid innan vi separerade ville jag verkligen ge oss en chans till. Så jag tog mitt pick och pack igen och flyttade in i Anders nyinköpta 2a här i Skellefteå. Första tiden var ett rent h-vete, vi bara bråkade och jag hade hormonsvängningar som hette duga. Jag kände ingen, hade inget jobb och satt bara hemma och var till arbetsförnedringen då och då.
När jag äntligen fick napp om ett jobb på Jula var det dags att föda så det var bara att avböja.
Men när Leia väl tittade ut 8 dagar före beräknat datum så var det som om allt annat bara försvann runt om. Jag mådde skitdåligt av flera orsaker, men hon gjorde det värt allt. Hon fick mig att börja leva igen!
Och helt plötsligt var jag gravid igen! Inte riktigt planerat, men välkommet. Fick även jobb just när jag plussat andra gången :-) Isabelle tittade ut i juli 2008 och vi bodde fortfarande kvar i 2:an! :-p Hittade en radhusfyra inte så långt ifrån där vi redan bodde. Och här sitter jag nu, med 2 underbara barn, en envis norrlänning till sambo, jobbar som personlig assistent och funderar på att ta igen lite missad studietid från gymnasiet.
Jag kanske växte upp till slut?
Knappast!! :-p

2 kommentarer:

  1. Härligt och personlig presentation *likie* =)

    /Sandra

    SvaraRadera
  2. :-) Tack! Velade ett tag över hur mycket man egentligen ska dela med sig, men tänkte wtf, alla vet typ allt om mig redan ändå...tror jag! :-)

    SvaraRadera