19 september 2010

Val och kval!

Det har hänt ganska mycket sedan sist. Hela familjen åkte ner till Dalarna den 9:e september för att vara med på min fasters minnesstund. Vi kom hem till storebror på torsdagskvällen, resan ner gick smidigt, vi stannade ganska långa stunder så barnen fick leka av sig. Åt lunch på Max i Ö-vik där det fanns både rutschkana och lekhörna. Stannade och åt mellanmål vid Statoil i S-svall och middagen intogs på Värdshuset i Tönnebro strax ovanför Gävle.
På fredagen fick jag äntligen träffa Fizen och Jeordie, det var alldeles för längesen :-( Han har blivit så stor, till och med börjat skolan och fått läxor. Jösses vad fort tiden går. Tyvärr är det som vanligt, underbart, men kort :-(
På kvällen åt jag middag på La Cantina med hela stora La familia, alla utom mamma :-( Hon hade rymt till Norge för att jobba. Men middagen var riktig trevlig, ungarna fick pizza men helt plötsligt fick Isabelle nåt skrikryck. Hon som alltid är så lugn och tyst blev skitförbannad på mig när jag sa åt henne att sitta ner så att hon inte skulle ramla. Hon skrek rätt ut, jag som inte är van med det, höll på att trilla baklänges, letade febrilt efter tutten (nappen) hennes och stoppade in den i munnen. *haha* Emma trodde jag körde in en ihoprullad pizzabit i munnen på henne (Wooot) :-p Men annars var kvällen jättetrevlig, älskar att umgås med min kära familj. Är bara så ledsen att vi inte kan göra det oftare ;-( Ja jag fyllde ju år den fredagen också, men det var ju inte det viktiga :-p.

Lördagen tog vi det lugnt på förmiddagen, sedan åkte vi ut till Torsång där minnesstunden för faster skulle hållas. I bilen på väg dit började tårarna trilla och jag kände att jag bara ville vända och fortsätta ignorera vad som hänt ;-( Men viljan att träffa alla andra och ta ett ordentligt farväl övervann det andra så vi åkte hela vägen dit. Väl där gick det bättre, var så härligt att träffa alla igen trots omständigheterna. Ungarna hade jättekul, spelade fotboll med tremänningarna och var alldeles fascinerade av vattnet. Dom hade gjort det jättefint inne i stugan med tända ljus och ett fint fotokollage.
Kändes jättebra att vi åkte ner.

Lördagkvällen spenderade jag med Swärdis, Mikkan, Emma, Peter och Sara, som kom en stund. Även om det också var en rätt kort stund så var det jättetrevligt. Blev massa nostalgisk :-p Ja min grammatik är överlägset BÄST!! :-p

Söndagen blev rätt lugn, på eftermiddagen åkte vi ut till Ulla med Linnéa och fick massa god mat och efterrätt som vanligt! :-p Ungarna lekte av sig i lekparken och vi hade en jättetrevlig afton.
Måndag förmiddag åkte vi hem igen :-( Jag var så otroligt förkyld och matt av allt och alla andra jobbade eller gjorde annat så det var lika bra att åka hem så vi fick vila en dag innan jobb och dagis satt igång igen.
Så nu har jag jobbat tre dagar idag, men har ledig helg, så har spenderat den med att städa och gosa med mina trotsiga barn.


Nu till valet!!! Jag kommer att rösta ikväll och min röst blir rödgrön!!! Den största orsaken till det är pga  mina barns framtid! De blå tycker att man ska det ska löna sig att arbeta till vilket pris som helst. Självklart ska det löna sig att arbeta, men man måste ha lite humant tänkande också. T ex, ta en ensamstående mamma med obekväma arbetstider. Hon får inte stämpla mer än 75 dagar om hon jobbar deltid, alltså måste hon jobba heltid, men hur går det då med barnen, för de blå har inte tänkt göra några märkvärdiga satsningar på barnomsorgen. Inga extradagis med obekväma tider såsom natt-kväll-helg. Vad gör man då av barnen? Ska man utnyttja sina sjuka släktingar då kanske? Betala dom svart för att passa barnen eftersom de sjuka får ju inga pengar om dom inte lyckas få en förtidspension då, vilket också verkar vara en omöjlighet nuförtiden.
Nej jag kan INTE stå för de blåas politik eftersom den går ut på att ta från de fattiga och ge till de rika. Jag förstår deras tankegångar och hur dom vill ha Sverige och grunidén är ju helt ok, men det var kommunism också! Men det funkar inte i praktiken.
Nu är ju inte jag helt lyrisk över hur sossarna vill ha Sverige heller, men det är ett fan så mycket bättre alternativ om man nu inte bara är ute efter att få så mycket pengar som vanligt.
Reinfeldt kör med sin grej att sjuksköterskorna får sin 500:- extra i lönekuvertet varje månad, men han missar att säga att alla nerdragningar dom gör för att ha råd med alla skattesänkningar, mest troligt gör att många sjuksköterskor och lärare bränner ut sig i förtid. De hamnar då i hjulet med sjukförsäkringar och dylikt och blir mest troligt utförsäkrade och får spendera tiden när de egentligen borde försöka bli friska till att oroa sig för att de måste sälja lägenheten, gå på socialbidrag osv.
Pessimist...nej men realist.
Finns mer anledningar till att jag säger nej tack till blått. Bl.a de vill ha licensjakt på varg...screw you guys!!! Som Cartman å fint skulle ha sagt.
Önskar dock att Sahlin kunde sparka ut Bodström så skulle allt vara frid och fröjd. Klarar inte av folk som säger sig stå för en sak, men bevisar tydligt att han egentligen borde höra till den andra sidan!!

Nej nu...I rest my case. Nu har jag då förklarat varför jag tänker som jag gör och röstar som jag gör...tror jag. Det kan mest vara svammel också, är rätt mycket liv runt om mig när jag skriver! :-p

Ska snart få trevligt besök också av Jenny, Olivia och Arvid =)=)=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar